Tot mai mulți turiști se arată nemulțumiți de prețurile pe care le primesc atunci când își caută vacanța ideală. Majoritatea dau vina pe agențiile de turism, considerându-le neserioase, mai ales în privința vacanțelor all inclusive, care au în componență transport, cazare și masă.
„Am cerut o ofertă de preț pentru un hotel în Turcia, transport cu avionul, pentru august 2025, încă din luna ianuarie. Agenția mi-a făcut o ofertă, am discutat cu familia și cu prietenii și, în două zile, am acceptat și am solicitat să ni se facă factură. Surprinzător, am fost anunțat că valoarea pachetului s-a mărit cu 60 de euro de persoană. Păi cum vine asta?!?!?”, s-a arătat nemulțumit un turist ploieștean.
Sistemele de rezervare s-au schimbat în ultimii ani, aceasta este realitatea. După pandemia de Covid din 2020-2021, când întreaga industrie de turism din întreaga lume s-a blocat, atunci când s-a revenit, a avut loc un fel de „reset” al întregului angrenaj.
Astfel, dacă în urmă cu câțiva ani, rezervările erau clare, după pandemie totul s-a schimbat, totul este dinamic.
Cum era înainte de pandemie
Înainte de pandemie, mai ales în ceea ce privește turismul tip „allinclusive”, lucrurile erau clar: existau oferte „early booking”, diferențiate, iar prețul era același, indiferent de când făceai rezervarea.
„De exemplu, în luna decembrie, prețul era același pentru toate pachetele achitate în acea lună, indiferent dacă achitai pe 2 decembrie sau pe 29 decembrie. Beneficiai de același preț.
La fel în luna ianuarie… Prețul era puțin mai ridicat, dar nu se schimba toată luna. Plăteai pe 12 ianuarie sau pe 31 ianuarie, era același preț pentru același tip d ecameră. Cel mult, puteai să ai „surpriza” să nu mai fie camere disponibile, dar prețul era același dacă mai erau”, spune un antreprenor din turism, al unei agenții din Ploiești.
Rareori se întâmpla să se modifice condițiile din pachetul inițial. Și aici este vorba de orarul de zbor al charterelor sau de hotelul oferit în cadrul pachetului turistic.
Cum este acum, în ceea ce privește rezervările turistice
După pandemie, marile lanțuri de hoteluri, au scos ofertele pentru anumite perioade de timp și au lansat ofertele așa-zis „dinamice”, adică în funcție de numărul de camere.
„Să zicem că un hotel are 100 de camere, la 100 de euro camera pe noapte. Scoate, la preț promoțional, primele cinci camere la 60 de euro, ca să dea bine. Dar sunt doar cinci camere! De la camera 6 la camera 15, prețul este de 72 de euro. Și așa mai departe…
În momentul în care s-a vândut camera 15, și trece la camera 16, asta se poate întâmpla în 5 minute… camera 16 este cu 10 euro pe noapte mai mult. La șapte nopți, înseamnă 70 de euro diferență la pachet”, explică proprietarul unei agenții de turism din București.
Și atunci turistul se îndreaptă împotriva agenției de turism, pe care o consideră neserioasă pentru că, în 10 minute, a schimbat prețul pe site.
„Noi nici măcar nu știm, pentru că prețul se schimbă automat în timp ce camerele se epuizează. Și asta se întâmplă și la avion, se poate întâmpla și la transfer… Și, dacă de acolo se adună 70 de euro, de acolo 10, de dincolo 5 euro… Este o dinamică din asta…”, mai explică acesta.
Cum poți beneficia, acum, de cel mai bun preț pentru o vacanță „all inclusive”
Îți dorești să pleci cu familia în vacanță, să zicem, în perioada Paștelui 2026. Pentru a beneficia de cea mai bună ofertă, având în vedere sistemul dinamic adoptat mai ales de unitățile de cazare, este ca, odată identificată oferta să și fie achiziționată.
„Cel mai bine acum este să intri pe site, ai găsit și ai luat oferta”, spun antreprenorii din turism. Este singura variantă prin care te poți asigura că prinzi oferta pe care o dorești. Este adevărat, acest lucru implică obligatoriu să ai dsponibilă imediat suma necesară blocării ofertei. Această sumă poate varia, în funcție de condițiile ofertei turistice, și poate fi cuprinsă între 10% și 100% pentru garantarea ofertei respective.
În aceaste condiții, este evident că toată piața de turism are de suferit. „Dar acesta este trendul, nu avem ce face”, se arată resemnați antreprenorii din domeniu.
Așadar, pentru prețul dinamic al ofertelor actuale din turism nu sunt responsabile agențiile ci direct hotelurile și companiile de transport. Pentru a beneficia de oferta dorită trebuie să o achiziționați la momentul la care ați văzut-o. Altfel, prețul poate crește de la o oră la alta.